söndag 18 november 2007

Att vara kund, vett och etikett!

Vissa dagar är det faktiskt frid och fröjd att jobba på ICA. Chefen kan vara rätt kul, Jessica, Emilie och David är där och vi gör små hyss när inte 30-40års gänget ser och favorit kunderna är inne. T.ex. Pernilla som är där och pantar och som inte har förstått i att man kan lägga i alla flaskor och burkar innan man trycker ut kvittot utan istället trycker ut ett kvitto för varje burk. Jag har nog sagt till henne X antal gånger, men det är lika många pantkvitton varje gång, men det har sin charm.


Det som däremot ger känslan av att stämpla ut och gå hem är alla dumkunder. Så därför, lite vett och etikett att tänka på som kund. En ide’ jag fick idag efterallt för många timmar i kassan och sammanlagt 756 kunder en trött söndag.

- När ni ringer i klockan till charken, ta inte i för kung och fosterland, vi kommer. Och om ni får vänta 1 minut så fäll gärna inte kommentaren ”Du satt väl därbak och fikade” som är en kommentar som tycker upp allt för ofta.

- När kassörskan slår in varorna så är det väldigt irriterande när kunden står och
berättar vad allt kostar, ”14,50, 22,90kg, 33,90 o.s.v.” den informationen behövs inte eftersom allt finns i datorn och vi har lärt oss PLUkoderna till alla viktvaror.

- Dåliga kundskämt är oftast inte roliga. Som den här:
Kund: Tar du kort?
Jag: Ja..
Kund: Har du kamera då? Hahahahahaaa
Inte roligt.

- Ät inte av vindruvor, lösgodis, naturgodis och öppna inte förpackningen
eller drickan och börja äta innan du betalt. Det är inte kul när det kommer en halväten plopp på bandet. Värst är de som ätit upp allt och sen bara lägger upp glasspappret på bandet. Usch usch..

- Säg inte ”Men jag handlar ju här varje dag” när man ber om legitimation vid uthämtning av paket i posten eller signaturköp. Därför ja, du kanske handlar här ofta men det betyder inte att du inte snott kortet och länsar kortet eller hittat en avi och hämtar ut någon annans paket som sen får fakturan.

Så! Nu vet ni lite viktig information att tänka på som kund. Och allt detta är sånt som händer dagligen. Men detta var dock bara en bråkdel av vad som faktiskt händer.

8 kommentarer:

Anonym sa...

Underbart att du förstår!
Och hur mycket hatar man inte kunderna som 'oj, jag glömde en påse'? Jag har börjat bli stenhård och ta betalt, bara för jag är så jävla irriterad på de snikna jävlarna.

//Busan, inte alls förbannand :P

Anonym sa...

Ni måste förgylla människors vardag genom att vara så trevliga som ni är. Tänk på alla ensamma människor som bara ni säger hej till under en hel dag?

Anonym sa...

Tack för att Du gjorde min förmiddag liiiite roligare;) Jag håller med på många av dina regler, eftersom jag själv också jobbar i butik;)

Anonym sa...

Hehe , bara för att jag har läst detta roliga inlägget så ska jag till ica i morn o fråga : Tar ni kort här? =P

Hahahhaa

Anonym sa...

Själv brukar jag försöka undvika att lägga upp "kundpinnen" på bandet (eller vad den nu ska kallas), och låta det bli ett tydligt mellanrum på bandet istället eftersom jag inser att det måste leda till onödiga förslitningsskador att flytta den och lägga den på returrännan och skjuta tillbaka dem, hundratals gånger per dag...

Är det bra eller dåligt?

Hälsningar!
/Anders

Stina Karlsson sa...

Busan, självklart ska man ta betalt för påsarna. Min mamma tycker faktiskt att vi ska höja priserna ytterligare på påsar. Det är hennes nämligen en miljöinsats enlig henne, så man använder dem fler gånger eller köper tygpåse.

Anonym, som jag vet är Mussa. Jag vet att vi hälsar på otroligt många ensamma människor varje dag och att få småprata med oss lite varje dag kanske är just dagens höjdpunkt för dem, vilket ofta är väldigt trevliga pratstuder då man kan få lära sig allt från ett nytt recept till vad som är värt att se på TV under kvällen.

Kenny, kul att min olycka kan förgylla din förmiddag;)

Jomark, jag tror säker kassörskan kommer uppskatta ditt skämt om det var första gången hon fick höra det och sen aldrig behöver höra det igen ;)

Anders, du har helt rätt. Att göra ett mellanrum på bandet är mycket bättre för kroppen för att slippa slitningsskador.


Kul allihopa att ICA engagerar!

Anonym sa...

Hehe , Men du stina , kan inte ni fixa typ nån sån där dag så att ni kan bjuda in oss från värmland? =) Skulle vara kul o se Norra älvsborgarna igen ;) . Hehe , har juh inte träffat dig än heller , tror jag? Eller kanske , på palmedagarna?

Anonym sa...

Hehe , Vad bra =) Det ska bli kul o se dom andra Norra älvsborgare igen =)